Maria Söderström on kokenut johtaja, joka tunnetaan dynaamisesta urapolustaan ja intohimostaan luoda vaikuttavia organisaatiomuutoksia. Taloustieteen opinnoista lähtien aina vuokrajohtajan rooliin ja siitä eteenpäin, Maria on menestynyt kaaoksen keskellä, loistaen prosessien rakenteistamisessa ja jättäen jälkeensä tehokkuuden ja parannusten perinnön. Hän on työskennellyt muun muassa Dellillä Business Controller/Bid and Opportunity Managerina, Semperillä talousjohtajana (CFO)/operatiivisena johtajana (COO) ja oikeudellisista asioista vastaavana johtajana (Legal), Levilolla vuokrajohtajana IT-projektipäällikkönä, Transcomilla vuokrajohtajana konsernin taloushallinnosta ja varainhallinnosta vastaavana johtajana sekä Nordic Green Energyllä vuokrajohtajana talous- ja henkilöstöjohtajana (CFO & HR). Tällä hetkellä hän toimii CFO vuokrajohtajana Mantexilla. Hänen uransa on esimerkki johtajuudesta, jota ohjaa haasteiden etsintä, jatkuva kehitys ja rohkeus omaksua muutoksia. Hänen kokemuksensa korostavat mukautumiskyvyn, strategisen ajattelun ja terveellisen työn ja vapaa-ajan tasapainon merkitystä mielekkään urapolun tavoittelussa.
Voisitko kertoa matkastasi taloushallinnon parissa ja mikä sai sinut ryhtymään vuokrajohtajaksi?
”Matkani vuokrajohtajaksi ei ollut suunniteltu; se kehittyi tarpeesta saada jännitystä ja haasteita kaaoksen järjestämisestä. Semperillä minulla oli onni saada kannustava esimies, joka jatkuvasti antoi minulle uusia haasteita, mikä esti minua kangistumaan rutiineihin. Kun tunsin, että olin käyttänyt kaikki mahdollisuudet siellä, valitsin vuokrajohtajan polun. Tässä roolissa minua kiehtoo eniten jatkuva oppiminen, uteliaisuuteen perustuva kehitys ja mahdollisuus johtaa ja inspiroida siirtymävaiheissa. Opin aina uusia asioita ja voin kehittää ja parantaa sitä toimintoa, jota johdan. Kun yritys rekrytoi uutta vakituista henkilöä, voin täyttää aukon samalla, kun ajan muutosta ja teen uuden roolin haltijan aloituksen helpommaksi. Yleensä saan työkavereiden luottamuksen, mikä auttaa minua ymmärtämään, kuinka motivoida heitä tekemään parhaansa. Kannustan heitä ja autan heitä kehittymään eteenpäin. Tärkeintä minulle on, että minä ja tiimini nautimme työstämme!”
Olet johtanut merkittäviä projekteja viimeisimmässä tehtävässäsi Nordic Green Energyllä. Voisitko kertoa tarkemmin roolistasi ja saavutuksistasi siellä?
”Nordic Green Energy on sitoutunut uusiutuvaan sähköön ja on tarjonnut vuodesta 2000 lähtien kilpailukykyisiä sähköä koskevia sopimuksia, jotka perustuvat aurinko-, tuuli- ja vesivoimaan, yksityishenkilöille, yrityksille ja julkiselle sektorille. Yhtiöllä on toimintaa Ruotsissa ja Suomessa, ja se kuuluu Elmera Group ASA, joka on yksi Pohjoismaiden suurimmista sähkökauppiaista.
Minua pyydettiin rakentamaan taloushallinnon toimintoa kriittisen rekrytointivaiheen aikana samalla kun vakautin ja paransin yrityksen toimintaa. Aloitin talousjohtajan pestin vuokrajohtajana, mutta sain pian myös HR-päällikön roolin Ruotsissa. Lisäksi vastasin oikeudellisista asioista ja kiinteistöhallinnosta. Roolini laajeni toimeksiannon aikana; tämä tapahtuu usein, kun huomaat asioita, joita täytyy kehittää. On tärkeää kommunikoida asiakkaan kanssa jatkuvasti edistymisestä, tekemistäsi asioista ja siitä, mitä voidaan parantaa. Yksi tehtävistäni oli varmistaa, että tiimi työskentelee optimaalisesti, ja toisinaan täytyy siirtää tehtäviä ryhmän sisällä. Täytyy ymmärtää, jos jokin ei toimi tehokkaasti ja jos joku haluaa tehdä jotain muuta, heidät voi siirtää tehtävään, jossa he voivat menestyä. Ihmisen pitäisi tehdä työtä, joka kiinnostaa ja motivoi häntä.
Yksi tehtävistäni oli löytää uudet toimitilat, sillä olimme kasvaneet ulos nykyisestä toimistostamme. Onnistuimme saamaan ja muuttamaan uusiin tiloihin vain muutamassa viikossa. Tehokas projektinhallinta ja verkostoni hyödyntäminen olivat avainasemassa nopeiden tulosten saavuttamisessa. Jokainen vuokrajohtajana tekemäni toimeksianto laajentaa osaamistani ja opettaa arvokkaita läksyjä, jotka parantavat kykyjäni jokaisessa projektissa.”
Milloin on hyvä aika palkata vuokrajohtaja?
”On hyvä idea ottaa vuokrajohtaja, silloin kun yrityksellä on kriittinen johtamisvaje ja rekrytointiprosessi vie aikaa. Organisaatio ei voi olla ilman johtajaa, etkä voi tarjota uudelle henkilölle kunnollista perehdytystä. Vuokrajohtaja valvoo rakenteita ja prosesseja ja ’kattaa pöydän’ seuraavalle henkilölle, mutta et voi muuttaa liikaa, koska uusi johtaja haluaa todennäköisesti tehdä asiat omalla tavallaan. Usein rekrytointitiimi ei tiedä tarkalleen, mitä edellinen roolin haltija on tehnyt, niin vuokrajohtaja voi auttaa määrittelemään tehtäväprofiilin. Vuokrajohtaja tuo mukanaan nopeutta – saat käyttöösi erittäin pätevän henkilön juuri silloin, kun sitä eniten tarvitset.”
Mitä oivalluksia voit jakaa työn ja vapaa-ajan tasapainottamisesta, erityisesti monipuolisten ammattihaasteiden parissa?
”Minulle perheen kanssa vietetty aika on tärkein asia. Työn ja vapaa-ajan tasapaino tarkoittaa minulle sitä, että pystyn työskentelemään 80 tuntia viikossa, jos on tarpeen, koska minua ajaa intohimo tehdä todellista vaikuttamista. Omistan 1920-luvun tyylisen cocktail-baarin, jossa on varietee-esityksiä, ja tämä antaa minulle energiaa ja iloa työni ulkopuolella. Näiden intohimojen tasapainottaminen rikastuttaa elämääni ja antaa minulle uutta voimaa ammatillisiin ponnisteluihini.”
#ExecutiveInterimManagement #CFO #ChiefFinancialOfficer #Finanschef #ExecutiveInterimCFO