”Myyntiä oli kasvatettava ja halusimme siihen ulkopuolisen näkemyksen mahdollisimman nopeasti”,  Vierumäen toimitusjohtaja Heikki Hietanen kertoo tilanteesta runsas vuosi sitten.

Vierumäen myyntiorganisaatioon tarvittiin uutta vauhtia

Vierumäen tilauskanta ei vuonna 2015 kehittynyt toivotulla tavalla ja haasteita oli useita. Asiakaskunta oli laaja ja heterogeeninen, myyntiprosessi oli monimutkainen eikä sitä johdettu riittävän tehokkaasti, mittaaminen ja seuranta oli heikohkoa ja Suomen urheilupuiston saama valtion tuki väheni jatkuvasti.

”Tähän tilanteeseen haluttiin nopeasti löytää ratkaisu emmekä olleet valmiita lähtemään vakituisen myyntijohtajan haku- ja palkkaamisprosessiin. Se olisi kestänyt liian kauan.

Vaikka emme olleet koskaan kokeilleet interim-johtajan käyttöä päätimme kertoa Nordic Interimille tarpeistamme. He pistivät töpinäksi ja vajaassa kuukaudessa meillä oli vuokrajohtaja Petri Raatikaisen kanssa puolen vuoden sopimus”, Heikki Hietanen kertoo.

Vuokrajohtaja ravistelemaan organisaatiota ja tekemisiä

Vierumäki on monelle tuttu jollakin tavalla, mutta kaikki eivät ole varmaankaan ymmärtäneet kuinka laaja yrityksen toiminta on. Vierumäeltä löytyy laaja tarjonta vapaa-ajan palveluja koko perheelle, yrityksille suunnattuja työhyvinvointi- ja liikuntapalveluja ja urheilu- ja valmennuspalveluita liitoille, seuroille ja yksityisille henkilöille.

”Jo toiminnan laajuuden takia oli ensiarvoisen tärkeää saada aikaiseksi selkeä myynnin organisoinnin ja toteutuksen suunnitelma”, toteaa Petri Raatikainen. ”Vierumäen pitkät perinteet ja markkinoilla nopeasti tapahtuvat muutokset olivat myös johtaneet siihen, että ulkopuolista näkemystä kaivattiin. Joku, joka hieman ravistelisi ja kyseenalaistaisi tekemisiä.”

Tavoitteet ja niiden seuranta on tärkeintä”

Lähemmäs 20 vuotta urheilualalla työskennellyt Petri Raatikainen, on muun muassa toiminut Salomonin toimitusjohtajana, konsulttina erilaisissa organisaatioissa ja yrittäjänä. Petrin johdolla myyntiin tuotiin strukturoitu työskentelytapa.

”Tavoitteiden asettaminen, aikaansaadun tuloksen mittaaminen sekä niiden seuraaminen ja analysointi on tärkeintä. Kun tavoitteet on asetettu on myös seurattava, että niihin todella pyritään ja että sovitut asiat tehdään. Keskityimme varsinkin uusasiakashankinnan tehostamiseen ja teimme myös muutamia kevyitä organisaation täsmennyksiä, niin että kaikki tekivät sitä mitä osasivat parhaiten.”

Palveluiden kehityssuunnitelmia on myös runsaasti. Painopistealueista voidaan mainita työhyvinvointipalvelut ja uusilla tuote- ja palvelukonsepteilla on myös tarkoitus rantautua kansainvälisille markkinoille

Interim – johtajasta vakituiseen työsuhteeseen

Vuokrasopimuksen päätyttyä puolen vuoden päästä, suunnitelmat ja myynnin aikaansaamat tulokset olivat sellaisessa mallissa, että Vierumäen johto päätti pyytää Petri Raatikaista jäämään yritykseen vakituiseen työsuhteeseen.

”Ehkä olimme tehneet asioita uudella tavalla tai ehkä aika vain oli muutokselle otollinen, mutta olen todella tyytyväinen yhdessä aikaansaatuun tulokseen. Jään todella mielelläni töihin tänne, koska sekä toimenkuva ja että yritys ovat erittäin kiinnostavat ja tarjoavat runsaasti haasteita ja kehitysmahdollisuuksia. Oppiminen on jatkuvaa ja tämän vuoden aikana olen esimerkiksi sisäistänyt entistä paremmin, että asioiden toteutus usein kestää suunniteltua kauemmin. Se on hyvä ymmärtää kun tavoitteena on kehittää toimintaa pitkällä aikajänteellä.”

Kari Peuhkuri toteaa vuokrasuhteen muuttumisesta vakituiseksi:

”Interim-prosessin tarkoitus ei ole toimia pysyvän ratkaisun rekrytointikanavana. Joissakin projekteissa sekä toimeksiantaja että vuokrajohtaja haluavat jatkaa hyvin sujunutta yhteistyötä pysyvänä työsuhteena interimkauden jälkeen, joka on myös meille hyvä palaute vuokrajohtajien tasosta ja tekemisen laadusta.”