Yrittäjäksi lähteminen on kuukausipalkkaan tottuneelle jännittävä askel – riippumatta siitä onko siitä aina haaveillut vai joutuuko siihen lähtemään olosuhteiden pakosta. Saman tyyppiset ongelmat ja kysymykset pyörivät yrittäjyyttä suunnittelevien mielessä. Miten varmistan, että työt ja tulot riittävät? Miten hinnoittelen oman osaamiseni? Miten siedän yrittäjyyden tuomaa epävarmuutta? Jouko Tuuri löysi itselleen sopivan tavan toimia yrittäjänä kun hän pääsi hyödyntämään vuokrajohtajien välityspalvelua.

”Vuokrajohtajia välittävä verkosto tarjoaa lisää työmahdollisuuksia”

Kun aloitin yrittäjänä mietin luonnollisesti miten parhaiten löytäisin työtilaisuuksia. Ajattelin jo heti alussa, että helppo tapa työllistyä on tarjoutua vuokrajohtajaksi välittäjäverkon kautta. Tässä yhteydessä löysin Nordic Interimin. Vuokrajohtajuus on hyvä yhdistelmä yrittäjyyttä ja palkkajohtajana toimimista – markkinointi hoidetaan puolestasi ja minä voin keskittyä substanssiosaamiseeni.

Vaikka olenkin toiminut vuokrajohtajana eri organisaatioissa, myyn osaamistani myös suoraan yrityksille, varmistaakseni tasaisen työtaakan.”

”Interim-johtajana teen pitkälti saman tyyppisiä töitä kuin palkkajohtajana”

”Olin toiminut ABB:llä noin kymmenen vuotta eri funktioissa ja suunnilleen saman pituisen jakson yleisjohtajana, kun päätin aloittaa yrittäjänä. Palkkatöissäkin mielsin eri tehtävät projekteina. On luonnollista että nyt teen samankaltaisia projekteja uudessa ympäristössä.

Tuotantoympäristöön painottunut taustani on painottanut myös minun vuokrajohtajan tehtäviä valmistavaan teollisuuteen. Projektit ovat olleet sisällöltään hyvinkin vaihtelevia. Olen saanut olla tekemässä esimerkiksi uudelleen organisoitumista, sopeuttamista, tuotannollisia järjestelyjä tai johtamassa toimitusprojektia. Toimialatuntemus on lisääntynyt ja laajentunut sähköisten laitteiden valmistuksesta kun on tehnyt projekteja myös rakennusteollisuudessa, leipomo- ja tietoliikenne toimialalla.

Pidän asioiden ja tilanteiden analysoinnista ja sen perusteella tehtävästä päätöksenteosta. Analysoiminen saattaa olla hyvinkin haastavaa, koska yrityksissä on mielipiteitä ja olosuhteita loputon määrä. Mutta pidän siitä, että olen tekemisen ytimessä, mieluummin kuin esimerkiksi ulkopuolisena konsulttina neuvomassa.”

”Projektien välissä olevia rauhallisempia jaksoja on hyödynnettävä”

”Yrittäjän on ajateltava seuraavaa kauppaa ja työtilannetta. Kun tekee paljon töitä jonkun projektin parissa, ei aina ole mahdollista paneutua uuden projektin tai työtilaisuuden hankkimiseen. Välityspalvelussa vuokrajohtajana toimiessa markkinointia tehdään puolestasi eikä sinun jatkuvasti tarvitse huolehtia seuraavista kaupoista. Usein kuitenkin käy niin, että projektien välissä on työstä vapaita jaksoja. Käytän niitä sekä seuraavien työtilaisuuksien alustamiseen että omien akkujen lataamiseen. Paljon energiaa vievän projektin jälkeen, tarvitaan rauhallisempi jakso.”

”Lyhytkestoisissa projekteissa työmäärä on usein suuri”

”Kun tehtävänä on auttaa yritystä tehostamaan tai kehittämään toimintaansa, tarkoittaa se väliaikaiselle johtajalle usein paljon työtunteja. Jos yrityksessä esimerkiksi tehdään 3-vuorotyötä, niin silloin on käytävä myös yöllä seuraamassa valmistusta ja tutustumassa ihmisiin. Mitään 8 – 16 työtä tämä ei ole ja tehtävää helpottaa, jos perhe-elämän velvoitteita ei ole kovin runsaasti. Silloin pystyy keskittymään täysillä tehtävään.”

”Oma aktiivisuus auttaa sietämään epävarmuutta”

”Viisi vuotta yrittäjän on opettanut, että ajoittain on epävarmuutta työn riittävyydestä. Sen kanssa on vain opittava elämään. Alussa kesti oman osaamisen ja tavoitteiden määrittely melko kauan, mutta sen tehtyäni oman osaamisen myyminen helpottui.

Mutta luonnollisesti omaa osaamista on jatkuvasti myytävä. Projektit eivät ainakaan minun kohdallani tule automaattisesti, teen niiden toteutumiseen tähtäävää työtä jatkuvasti. Ja tietenkin on myös luotava rahallinen puskuri kiireettömämmille ajanjaksoille.”