Pohjoismaisilla markkinoilla toimivien yritysten määrä kasvaa jatkuvasti. Yritysten avatessa toimintaansa ulkomaille, kokeneiden osaajien tarve kasvaa samalla.
”Kun yritykset luovat uutta liiketoimintaa ja jalkauttavat uusia ajatuksia, tulevaisuuden näkymät eivät aina ole lasinkirkkaat. Suunnitelmiin panostetaan paljon, mutta epävarmuus kuinka hyvin ne saadaan vietyä käytäntöön, saattaa olla suuri. Olemme näissä tilanteissa huomanneet väliaikaisten kokeneiden osaajien, interim-ammattilaisten, kiinnostavan yrityksiä entistä enemmän”, Nordic Interimin toimitusjohtaja Kari Peuhkuri toteaa.
Uuden osaajan valitseminen ja palkkaaminen oman maan ulkopuolella on pääkonttorin johdolle usein haastavaa ja kiinnostus Nordic Interimin globaalia interim-johtajien verkostoa kohtaan on selvässä kasvussa. Lähes 20% toimeksiannoistamme on tällä hetkellä kansainvälisiä.
”Kun haetaan interim-johtajia, joiden on tarkoitus toimia toisessa maassa, valintaprosessi ei oleellisesti poikkea kotimaassa toteutetusta interim-valintaprosessista. Kaikissa tytäryhtiöissämme Skandinaviassa ja muualla Euroopassa toimimme tiiviissä yhteistyössä kollegojen kanssa ja löydämme parhaat kandidaatit eri toimeksiantoihin. Globalise-verkostomme kautta löydämme interim-osaajat globaalisti.”
Täältä yhteenveto vuokrajohtajan hyödyntämisestä
Nordic Interimin vuokrajohtajien hakuprosessi on systemaattinen ja nopea prosessi:
1) Toimeksiannon ja tavoitteiden määrittely
Tehtävän määrittely on luonnollisesti kaikkien rekrytointien ytimessä, mutta interim-projektissa asia korostuu entisestään, koska tuloksia odotetaan nopeasti. Toimeksiannon tavoitteen tulee olla kirkkaasti määritelty ja kommunikoitu, ja siksi aloituspalaverissa käymme perusteellisesti läpi organisaation nykytilanteen sekä liiketoiminnan kehitys- ja muutostarpeet. Interim-johtajan kokemukseen ja taustaan liittyvien odotusten selvittäminen ohjaa meitä löytämään sopivimmat interim-johtajat kyseiseen projektiin.
Näin mahdollistetaan
- sopivan kandidaatin nopea löytyminen
- projektin aikataulussa pysyminen
- tehtävässä onnistuminen ja tulosten aikaansaaminen
2) Kandidaattien hakeminen meidän verkostoistamme
Pohjoismaisen tai kansainvälisen toimeksiannon ollessa kyseessä, toimimme tiiviissä yhteistyössä kansainvälisten kollegoiden kanssa, jolloin asiakkaalla on yli 15 000 interim-ammattilaista käden ulottuvilla.
3)Tunnistamme sopivimmat kandidaatit
Muutaman päivän sisällä haastattelemme tunnistetut kandidaatit ja selvitämme heidän osaamisen, kiinnostuksen ja sopivuuden tehtävään ja esittelemme parhaimmat vaihtoehdot toimeksiantajalle.
4) Esittelemme asiakkaalle sopivimmat kandidaatit
Järjestämme tapaamiset yleensä 2-4 potentiaalisimman ehdokkaan ja asiakkaan kanssa. Haastattelussa käydään vielä uudestaan läpi toimeksianto ja tavoitteet, ja pyritään selvittämään mahdolliset avoimet kysymykset.
5) Kandidaatin valinta ja sopimus
Kandidaattien tapaamisten jälkeen asiakas tekee päätöksen, kuka ehdokkaista on heidän mielestään sopivin vaihtoehto ottamaan tehtävän vastaan ja sopimus allekirjoitetaan. Toimeksiannot ovat kestoltaan tavallisesti 6 – 12 kuukautta.
6) Toimeksiannon määrittelyn ja haun käynnistämisen jälkeen Interim-johtaja aloittaa tehtävässään 1-2 viikon sisällä
Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen interim-johtaja aloittaa tehtävässään välittömästi. Näin tehtävän määrittelystä toimeksiannon aloitukseen harvoin kuluu kahta viikkoa kauemmin.
7) Toimeksiannon aikana varmistamme, että tehtävä edistyy tavoitteiden mukaisesti
Käymme toimeksiannon aikana säännöllisesti keskusteluja sekä asiakkaan että vuokrajohtajan kanssa. Tavoitteena on varmistaa, että tehtävän hoitaminen ja projekti etenee odotetulla tavalla. Kun sovittu työ on tehty tai projekti on valmis, interim-johtaja tekee yhteenvedon mitä on saatu aikaan ja myös oman suosituksensa, miten projektia hänen mielestään tulisi jatkaa ja viedä eteenpäin mahdollisen pysyvän työntekijän toimesta.