INIMA European Survey 2024 (International Network of Interim Manager Association) keräsi tietoja 850 Interim-johtajalta, yhdestätoista Euroopan maasta. Tutkimus osoittaa vahvaa kasvua Interim- johtaja markkinassa, erityisesti yleisen johdon, myynnin, IT:n, HR:n sekä talouden toiminnoissa.
Keskeiset tulokset:
- Interim-johtajien kysyntä kasvaa jatkuvasti ja pätevistä Interim-johtajista on pulaa useissa maissa, erityisesti Tšekissä, Saksassa, Italiassa ja Sveitsissä.
- Interim-markkinoiden maturiteetti vaihtelee maittain – kärkimaita ovat Saksa, Sveitsi sekä Iso-Britannia.
- Interim-johtajat ovat enimmäkseen miehiä, noin 56,8-vuotiaita ja heillä on yli 8,5 vuoden kokemus Interim-rooleista.
- Naispuolisten Interim-johtajien osuus on kasvussa, vaikka se nyt on vain noin 14 prosenttia. Puolassa, Ranskassa ja Iso-Britanniassa naisjohtajia on selkeästi eniten.
- Yleisimmät roolit; yleisjohto, myynti, operatiivinen toiminta, IT, HR ja talous.
- Kärkisektoreita ovat mekaaninen valmistustekniikka, teollisuus, autoteollisuus, IT ja terveydenhuolto.
- Muutoksenhallinta ja prosessien optimoinnit olivat yleisimpiä Interim-tehtäviä sekä lisäksi liiketoiminnan kehittäminen, projektinhallinta ja yleinen johtaminen.
- Interim-johtajia käyttävät kaikenkokoiset organisaatiot, joista yleisimpiä ovat 100–1000 työntekijän yritykset. Suurin osa asiakkaista on pk-yrityksiä tai perheyrityksiä.
- Toimeksiannot tulevat pääasiallisesti henkilökohtaisen verkoston (47 %) sekä Interim-palveluntarjoajien (32 %) kautta.
Interim-johtajien kohtaamat viisi suurinta haastetta ovat:
- Projektin hankinta ja markkinointi: Markkinointitoimien näkyvyyden parantaminen toimeksiantojen saamiseksi
- Digitalisaatio ja tekoäly: digitaalisten työkalujen, tekoälyn, datamassojen sekä tekniikoiden ymmärryksen ja kokemuksen kasvattaminen, kuten ChatGPT:n hyödyntäminen prosessien optimoinnissa.
- Työelämän hallinta: Interim-johtajien työmäärän optimointi, sekä terveyden- ja stressin tasapaino.
- Kriisi- ja riskienhallinta: Talouden epävakauden- ja riskien hallintaa – tarjoamalla toimitusketjuhaasteisiin tehokkaita kriisinhallintaratkaisuja.
- Ammatillinen kehitys ja verkostoituminen: Jatkuva oppiminen, verkostojen laajentaminen, ajan tasalla pysyminen alan trendeissä; kuten tekoälyssä ja digitalisaatiossa.