Lappset Group Oy on suomalainen perheyritys, joka on jo yli 50 vuoden ajan edistänyt liikuntaa, leikkiä ja ulkotilan elämyksellisyyttä. Yritys suunnittelee ja valmistaa leikki- ja liikuntaympäristöjä sekä teemapuistoja kansainvälisille markkinoille.
Kun Lappset – konsernin erillisyhtiön johtotehtäviin etsittiin uutta henkilöä, ei ollut aikaa viikkoja kestäville rekrytointiprosesseille. Tarvittiin johtaja – ja mieluiten heti.
”Tilanne oli selkeä: yhtiö tarvitsi myynnillisen ja kokeneen henkilön kipeästi. Kyseessä oli itsenäinen erillisyhtiö, jonka myynti kaipasi uudenlaista otetta. Olimme tilanteessa, jossa viikot ratkaisivat, eikä meillä ollut aikaa tai resursseja käynnistää perinteistä rekrytointia”, kertoo Lappset Group Oy:n toimitusjohtaja Arto Lahtela.
Väliaikaisesta pysyvää muutosta
Yritys päätti hakea ratkaisua Interim-johtajuudesta – väliaikaisesta, mutta täysipainoisesta johtajasta, joka pystyy tarttumaan operatiiviseen vetovastuuseen heti ja tuomaan mukanaan kokemusta, jolla saavutetaan konkreettisia tuloksia.
”Tavoitteena oli saada henkilö, joka paitsi johtaa yritysarkea, mutta myös vahvistaa myynnillistä kulttuuria ja osaamista. Halusimme Interim-johtajan, joka ei pelkästään toimi ”laastarina”, vaan vie liiketoimintaa aidosti eteenpäin.”
Valitsimme Nordic Interimin referenssien ja aiemman kontaktin perusteella. Rekrytointiprosessi oli yllättävänkin sujuva. ”Interim- kandidaatin profiili oli vaativa – itsenäinen, vahvasti myynnillinen ja johtamiskykyinen henkilö – mutta Nordic Interimin tiimi onnistui löytämään juuri oikeanlaisen osaajan. Olemme erittäin tyytyväisiä sekä prosessiin että lopputulokseen.”
Vaikka Interim-johtajalla ei ollut kokemusta Lappsetin toimialasta, hänen vahva myyntiosaamisensa ja kokemus nousivat ratkaiseviksi. Hän solahti heti tiimiin ja otti tilanteen haltuun vakuuttavasti.
Myynti nousuun ja osaamista organisaatioon
Interim-johtajan vaikutus näkyi nopeasti. Hän toi kaivattua myyntiosaamista ja onnistui sekä kehittämään toimintaa että rekrytoimaan uutta osaamista organisaatioon.
”Alusta lähtien tuntui, että hän oli osa organisaatiotamme. Kommunikaatio oli suoraa, aktiivista, ratkaisukeskeistä, jopa päivittäistä – juuri sitä mitä tilanteessa tarvittiin.”
Yksi oivallus oli se, että toimeksianto olisi voinut olla kestoltaan pidempi. ”Jälkikäteen ajatellen meidän olisi pitänyt tehdä sopimus pidemmästä Interim-jaksosta. Olimme optimistisesti sopineet vajaan vuoden mittaisesta toimeksiannosta, mutta loppua kohden näimme, että se oli hieman liian lyhyt. Tämä oli meille hyvä oppi.”
Arvokas työkalu yrityksille muutoksessa
Arton mukaan Interim-johtajuus sopii erinomaisesti nopeisiin muutos- ja kasvutilanteisiin – erityisesti, kun liiketoiminta on haastavaa ja asiakkaina ovat vaativat, kansainväliset toimijat.
”Interim-johtaja toi jatkuvuutta ja loi nopeasti uskottavuutta asiakkaiden suuntaan. Kauppoja syntyi, suhteita rakennettiin ja saimme asiakkaat vakuutettua lisäarvosta, jonka voimme heille tarjota” Arto lisää.
Arto nostaa esiin myös eron konsulttipalveluihin. ”Interim ei ole ulkopuolinen neuvonantaja, vaan johtaja, joka pystyy ottamaan operatiivisen kokonaisvastuun – tekee, toteuttaa ja vie asiat käytäntöön. Se on iso ero.”
Jatkuva osa johtamisen työkalupakkia
Interim-johtajuus on Arton mukaan tullut jäädäkseen osaksi yrityksen strategista työkalupakkia.
”Se on erinomainen ratkaisu silloin, kun tarvitaan nopeaa muutosta, erityisosaamista tai vahvaa projektivetäjää. Interim tuo taloon osaajan, joka ei jää neuvomaan vaan tarttuu toimeen.”