Kun start-up yritys on valmis tuomaan uuden tuotteensa tai palvelunsa markkinoille, yritys on tavallisesti panostanut kutakuinkin kaikki raha- ja osaamisresurssinsa tuotekehitykseen ja toimivan yritystoiminnan luomiseen. Tässä kohtaa yritysjohto usein havahtuu: Meiltä puuttuu markkinointiosaaminen. Miten saamme uutuutta kiiltävän tuotteen kohderyhmän tietoisuuteen?


Kun tavoitteena oli lanseerata käänteentekevä kattojen ElaProof-pinnoiteratkaisu, Build Caren Juha Koponen pestasi määräaikaisen markkinoinnin huippuosaajan. ”Senioriosaaminen, nopea prosessi ja määräaikainen rekrytointi on myös käänteentekevä ratkaisu. Ja se sopi meille mainiosti”.

Juuri tällaisessa tilanteessa Juha Koponen löysi yrityksensä syksyllä 2017. Koposen luotsaama suojaaviin pinnoitteisiin erikoistunut yritys Build Care Oy (www.buildcare.fi) oli tehnyt pitkäjännitteistä tuotekehitystyötä ja oli valmis lanseeraamaan käänteentekevän pinnoiteratkaisunsa. Mutta miten se kannattaisi tehdä ja mitä siinä pitäisi ottaa huomioon?  Se ei ollut kovin selvää kenellekään yrityksessä työskenteleville.

Tarvittiin markkinoinnin ammattilainen, mutta sellaisen palkkaaminen vakituiseen työsuhteeseen yrityksen elämänkaaren siinä vaiheessa ei ollut mahdollista

VALMIIT OSAAJAVERKOSTOT JA SUJUVAT PROSESSIT VARMISTAVAT NOPEAT REKRYTOINNIT

”Tunsin jo vuosien takaa Belgiasta vuokrajohtajamallin, joka toimi siellä erittäin hyvin. Samassa yrityksessä vuokrasuhteessa työskennellyt henkilö kehui omaa työtilannettaan. Myös hänen palvelujaan määräaikaisesti ostava yritys, jonka palkkalistoilla itse olin, oli äärimmäisen tyytyväinen järjestelyyn. Ihmettelin vuosien ajan, miksi Suomessa ei näyttänyt olevan tarjolla samanlaista palvelua. Tätä aukkoa täyttää nyt ansiokkaasti Kari Peuhkuri ja Nordic Interim”, Koponen kertoo.

Juha Koponen otti yhteyttä Nordic Interimiin ja kuvasi haasteensa, jonka jälkeen yhdessä määriteltiin tulevan vuokrajohtajan toivottava osaaminen ja ominaisuudet.

”Harvemmin yrityksillä on paljon aikaa rekrytointeihin. Eikä ollut meilläkään, koska sesonki oli alkamassa. Koska Nordic Interimilla oli osaajaverkosto valmiina, kandidaatit löytyivät nopeasti. Nordic Interim myös fasilitoi tapaamiset ja laati sopimuksen valitun ehdokkaan kanssa, joka teki valintaprosessista sujuvan. Tarpeen konkretisoitumisesta siihen kunnes markkinointijohtaja oli remmissä, kului muistaakseni neljä viikkoa”, toteaa Koponen. ”Se ylitti asettamamme aikataulutavoitteen.”

”TÄMÄ ON TÄYDELLINEN TAPA NOPEASTI LÖYTÄÄ MÄÄRÄAIKAISIA HUIPPUOSAAJIA.”

Prosessin nopeus ei kuitenkaan lämmitä, mikäli valittu kandidaatti ei pysty toteuttamaan yrityksen asettamia tavoitteita. Tässä tapauksessa tarkoitus oli rakentaa uutuustuotteelle tunnettuutta kahden aivan erilaisen kohderyhmän keskuudessa: tee-se-itse –ihmisten ja rakennusalan ammattilaisten keskuudessa. Markkinointiosaajan pöydälle kertyi tehtäviä kuten kohderyhmän määrittely, oikeiden yhteistyökumppaneiden kartoittaminen, markkinointisuunnitelman laatiminen, jakelukanavan kasvattaminen ja mediavalinta.

Tehtävät hoituivat 60 prosenttisella työaikajärjestelyllä ja valittu henkilö oli senioriosaaja, joka ei karttanut hands-on tehtäviä. Tämä oli tärkeää, koska start-upeissa ei tukitoimintoja, kuten assistentteja tai sihteerejä, juurikaan ole.

”Hänen johtamansa markkinoinnin ansiosta meillä oli kahdessa kuukaudessa markkinointikampanja käynnissä. Vaikka yksittäisten markkinointitoimenpiteiden toimivuutta on aina vaikeaa mitata, ja asetetut etukäteistavoitteet usein perustuvat toiveisiin, niin on hienoa todeta, että myynti tavoitelluille kohderyhmille on kasvanut 10-kertaisesti ja jakelupisteiden määrä on lisääntynyt merkittävästi.

On oikeastaan kummallista, että vuokrajohtajakonsepti ei vielä ole yhtä suosittu Suomessa kuin esimerkiksi Euroopassa tai Ruotsissa. Tämä on täydellinen tapa nopeasti löytää määräaikaisia huippuosaajia.”